zondag 22 maart 2009

Inktank biedt gratis schrijfadvies

Op vrijdag de dertiende maart werd Inktank gelanceerd. Een citaat uit het persbericht:

Terwijl de coalitie ruziet, slaan negen jonge Amsterdamse tekstschrijvers / journalisten vast de handen ineen en beginnen een gratis tekstadviesbureau. Wat heeft Nederland in crisistijd nodig? Betrokken burgers die er - gezellig, ouderwets - met zijn allen de schouders onder zetten, de handen uit de mouwen steken, hun baksteentje bijdragen aan het nostalgische klinkerweggetje naar voorspoediger tijden dat we samen zullen moeten aanleggen.

We werden op Inktank geattendeerd door co-auteur Floris Dogterom. Hij is mede-oprichter. Wij vroegen hem:
Inktank werkt gratis. Een opmerkelijk idealistische geste in deze crisistijd. Hoe komt dat zo?
Floris: Ach, we kennen elkaar allemaal van de Amsterdam Weekly/Time Out. 5 van ons hebben geacteerd als de Desperate House Writers, waarin we voor de Weekly methoden hebben beproefd om aan de man/vrouw te komen. Dit is weer zo'n ludiek dingetje. Gewoon, leuk om te doen.
Inktank houdt spreekuur in De Nieuwe Anita, dat is een podium voor niet-alledaagse acts en films. Hoe zit dat? Verwacht DNA wat extra baromzet op de slappe maandagavond? Hingen jullie daar toch al vaak rond? Wordt er stiekum gehoopt op een spinoff van betaalde klussen?
Floris: het is dus gratis en ja, we hangen daar al vaak rond. Qua spinoff: dat is iets voor heel veel later. Bovendien: we verdienen allemaal ons geld al met schrijven & redigeren, al dan niet fulltime.

Nog niet eerder in de geschiedenis werd er door zo veel mensen zo veel geschreven, dus er is in potentie een gebergte aan werk voor Inktank - een goed geschreven tekst leest gewoon lekkerder, immers.

We wensen Inktank veel succes.

woensdag 18 maart 2009

Broodje jongeijsbeerkroket

Het 'ach gut'-gehalte was weer eens hoog op/in de journaalbeelden van de ijbeertjestweeling die de buitenruimte van hun gevangenis in Ouwehands Dierenpark weer in mochten.

Om een en ander in perspectief te plaatsen verdient het aanbeveling om in het restaurant van de dierentuin broodje jongeijsbeerkroket op het menu te zetten, opdat ouders in de gelegenheid gesteld worden om hun kroost het verschil met een kalfskroket eens haarfijn te kunnen uitleggen.

Naschrift op 22 maart: het kleinste van de twee ijsbeertjes is gisteren overleden. De doodsoorzaak is nog onbekend.

dinsdag 17 maart 2009

Echoklik: schapen, schapenhonden en LED's.

U viel voor de charmes van Babe, a special pig? U keek wel eens vol bewondering naar One Man And His Dog, op de BBC? U las misschien wel Footrot Flats?

Als u een van deze vragen met Ja beantwoordt, dan mag u dit zeker niet missen.

Via de onvolprezen Standaard. Zoiets zie je nou nooit eens bij NRC on-line. Zelfs Youp is nog maar zelden grappig. Maar dat is een ander onderwerp.

Echoklik: USB vinger

Een man met een USB stick in zijn vingerprothese, waar bovendien door hemzelf geschreven software op draait, uiteraard onder Linux. James Bond meets Johnny Mnemonic. Een Hoax? Zo te zien toch niet.

Het is weer eens wat anders dan een tattoo.

dinsdag 10 maart 2009

Echoklik: Placebo

Placebo's zijn nepgeneesmiddelen (wist u al) en het leuke is dat ze verrassend vaak blijken te helpen. Zo is wetenschappelijk bewezen dat dure placebo's beter werken dan goedkope. Dat onderzoek won vorig jaar een Ignobelprijs.

Een mooi overzicht van de vorderingen op dit gebied vindt u op EmedExpert. Een greep: een nep-operatie van de knie, waarbij alleen maar een snee wordt gemaakt en weer dichtgenaaid, heeft evenveel effect als een echte operatie. Een placebo-pijnstiller werkt net zo goed als 8 mg morfine. Er is acupunctuur om vruchtbaarheid te bevorderen, maar nep-acupunctuur geeft zelfs meer kans op zwangerschap dan een "echte" behandeling.

Grote pillen werken beter dan kleine, injecties werken beter dan pillen, apparaten beter dan injecties. Hoe imposanter, hoe beter. Het is dus een kwestie van geloof. Er schuilen meer krachten onder de schedel dan we ons bewust van zijn.

via Neatorama

maandag 9 maart 2009

Echoklik: het gezicht van Brad Pitt als Benjamin Button

Computer FX, voluit Computer Generated Effects. Films als Lord of the Rings en de Harry Potter serie staan er bol van. Op TED vertelt goeroe Ed Ulbrich in 18 meesterlijke minuten hoe het gezicht van Brad Pitt virtueel is bewerkt voor de film The Curious Case of Benjamin Button.

Hij vertelt een verhaal van pioniers, van doelbewust op weg naar de witte vlekken op de kaart. De technologie die nodig was voor dit project bestond nog niet toen Ulbrich meedong naar de opdracht. Toen hij die opdracht ook kreeg moest hij overgeven van de stress.

Stap 1 was, zegt hij: toegeven dat je een probleem hebt. En dan tóch ijzerenheinig volhouden, en gewoon nieuwe dingen uitvinden stomweg omdat er geen andere uitweg is. Het getuigt van moed om zo'n sprong in het duister te wagen. Non-native Amerikanen stammen af van immigranten, van gelukszoekers, van mensen die huis en haard verlieten om aan het andere eind van de wereld hun geluk te zoeken. Zien we een patroon? Voor de film Happy Feet zijn ook de nodige nieuwigheden uitgevonden, dat waren Australiërs - hetzelfde slag mensen?

Aan Benjamin Button is twee jaar lang door 155 mensen gewerkt. Neem even aan dat die mensen (slechts) modaal betaald zijn en dat loon 75% van de kosten uitmaakt, dan kostte dit pionierswerk, uitsluitend de Computer Generated Special Effects dus, ruim 17 miljoen Euro. De rest van de film, het script, de regisseur, de acteurs, het licht, de kabels, de catering, en zo voort en zo voort, is nog niet eens meegerekend.

En dat kan omdat mensen een avondje naar de bioscoop gaan, of een DVD'tje kopen.

There's no business like show business.

Dit is het derde deel van een miniserie over gezichten.

vrijdag 6 maart 2009

Echoklik: blauwe vinvis van dichtbij

Op ware grootte drijft hij langs op uw beeldscherm. Of zij.

via geekculture

Mogelijk gemaakt door Blogger.