woensdag 3 november 2010

Elevator Pitch

"Als de muziek stopt heeft u één minuut de tijd om uw product of dienst aan de man te brengen. Succes!" Stuntzang van Mariah Carey vult de ruimte waarin een kluitje gewono's (waaronder uw reporter) zich ietwat schutterig verspreidt en paartjes vormt. Dan wordt Mariah halverwege een lettergreep de mond gesnoerd.
- Wie begint?
- Begin jij maar.
Gehaast vertelt hij dat hij tuinarchitect is die kunst én onderhoud integreert in een totaaloplossing.
- Leuk! Heb je al veel klanten? 's Vast niet heel makkelijk in die branche, nu met die crisis.
- Klopt. Ik zat bij een architectenkantoor maar die hadden geen werk meer. Ik richt me nu vooral op bedrijven die bijvoorbeeld een kantoor willen aankleden, of meer groen willen op een stuk van de parkeerplaats.
DE MINUUT IS OM!
Nu is het mijn beurt. Ik begin te vertellen wat ik gedaan heb en probeer samen te vatten wat ik doe. Het eerste gedeelte snapt hij, maar zodra ik begin te vertellen van mijn andere activiteiten zie ik dat hij de link niet kan leggen. Die link ís er ook niet - tenzij je mijn levensloop kent.
DE MINUUT IS OM!
We wensen elkaar veel succes en keren opgelucht terug naar onze stoeltjes.

Die dag en in de maanden daarna zal ik nog een aantal keren horen dat een ondernemer toch écht niet zonder elevator pitch kan. Mocht u het gemist hebben, een elevator pitch is werving die je afsteekt tegen een Hoge Piet die in de lift staat.

Verplaatst u zich in de pitcher: wekenlang heeft u aan uw pitch geschroefd en gesleuteld, hem uitentreuren gerepeteerd voor de webcam van uw laptop en hem tot vervelens toe op uw huisgenoten losgelaten. Nu heeft u, in representatief kostuum met de stoute schoenen glimmend gepoetst, post gevat bij de liftdeuren van het Hol van de Leeuw. Daar komt uw prooi. De liftdeuren gaan open, u stapt er samen in, de zenuwen gieren u door de keel. Hij drukt op het knopje voor de bovenste verdieping, de lift zet zich in beweging. Uw prooi kan nu even geen kant op. Dit is uw moment.

De bedoeling is natuurlijk dat Hoge Piet Iets Ziet in uw pitch. Piet kan overigens ook een willekeurige Jan Doedel wezen (dit gaat zelfs vaak samen); het gaat erom dat hij uw klant wordt.

Verplaatst u zich in Piet. Zo'n pitcher heeft allicht meer amusementswaarde dan een vlieg in de lift. Maar allebei kunt u platslaan, of niet, al naar gelang uw pet staat.

Een pitch is een standaardantwoord voordat ook maar een vraag is gevallen. Prima als je een simpel product verkoopt, maar voor mij werkt het niet. Goed luisteren naar mensen werkt veel beter.
Dit stukje is een verzoeknummer van Floris naar aanleiding van een vorige post, een voorbeeld van de minder goede adviezen waar je als aanstormende ZZP-er zoal mee bestookt wordt. Nog veel erger in die categorie: verzekeringsagenten. Zal ik daar eens over uitweiden? U mag het zeggen.
foto: Disney - the Service Elevator (detail), door Joe Penniston alias Express Monorail onder Creative Commons

1 opmerking: