vrijdag 18 februari 2011

Parelduiken in een museum

Eén van de leukste kanten van mijn werk is dat ik vaak bij toeval de prachtigste dingen tegenkom. Het affiche hiernaast is daar een mooi voorbeeld van.

Kijkt u even met mij mee (klik op het plaatje om het groter te maken of hier om te bekijken van heel dichtbij). U ziet een winkelpand, met een flinke scheur in de bovenverdieping, tegen een stut leunen.

Je voelt direct: zonder die stut gebeuren er ongelukken. Op de deur een papier met een uitroepteken. Op deze winkel wordt niet gepast, de winkelier is onder de wapenen geroepen.

Let ook op de fraaie letters van Van Der Spiegelstraat 12, elken maandag en dinsdag. Het afbreekteken in gemobiliseerde, op het eerste gezicht een beetje knullig voor een affiche, werkt als een eufemisme. Je ziet maar drie kleuren: zachtgeel, zachtblauw en zachtoranje. De situatie is duidelijk, de boodschap geruststellend: de kleine zelfstandige staat er in deze moeilijke tijd niet alleen voor.

Een affiche ter voorlichting, geen kunst, maar gemaakt met groot vakmanschap. Ik vind dit prachtig, maar dat had u al begrepen.

Linkjesregen

Het is gemaakt door Jo Spier. Je zou hem kunnen zien als een van de voorlopers van de Klare Lijn. Voor tastbaar werk van de Zutphenaar Spier kunt u naar 't Stedelijk Museum aldaar.

Spier was joods, het affiche is uit 1939, dus duistere narigheid kan niet ver weg zijn. Spier kwam terecht op een soort Schindler's List, het Plan-Frederiks, en hij belandde in Villa Bouchina. Belangrijke verhalen waar ik nog niet eerder van gehoord had. Waarmee maar weer eens blijkt hoe we met internet ons collectieve geheugen scherp houden.

Peter Spier, zoon van, werd ook illustrator. Zijn werk lijkt wel wat op dat van de Franse illustrator Sempé. Weer een vondst! Daarover later wellicht meer.

Ik vond dit allemaal doordat toevallig mijn oog viel op een mooi plaatje in een museumcatalogus.

Er is zwaar weer op til in museumland, maar volgens mij overleven we het wel. Er is gewoon te veel moois om onopgemerkt te blijven. Als u iets moois tegenkomt, houd het dan niet voor uzelf.

Vertel het verder!

Bron: Wikipedia over Jo Spier; met dank aan het Legermuseum. De catalogus vind u hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten