vrijdag 17 augustus 2007

Bonuskaart

een cabaretliedje

Hij kent mijn smaak qua kleuren
en wat ik dagelijks eet
en mijn luchtverfrissergeuren
hij vergeeft mij als ik zweet

hij ziet dat ik een vreetzak ben
en dat ik teveel zoop
hij weet wanneer ik platzak ben
doordat ik dan niks koop

(refrein:)
Hij is mijn grote broer en hij ziet alles, alles
het beste met mij voor en hij heeft alles, alles
alle dagelijkse dingen die nu eenmaal nodig zijn
hij is mijn Big Brother en zijn naam is Albert Heijn

Hij weet wat ik betaal aan hypotheek
en dus ook wat ik zo ongeveer verdien
hij weet: ik ga uit eten eens per week
ja dat alles kan hij heel gemakkelijk zien

dus hij zorgt dat ik precies koop wat hij heeft
en dat ook u en u en u hetzelfde doen
oh, hij weet zo goed wat onder mensen leeft
en dat alles doet hij enkel voor de poen

(herhaal refrein)

De oude Heijn die wist: het is te danken
aan mevrouwen met een boodschappentas
maar zo’n holding, die praat alleen met banken
aan de overzijde van de grote plas

En toen kwam een witteboordencrimineeltje
en die blies het winstverhaaltje nogal op
die firma, die zag hij als zijn speeltje
en wie er wat van zei, die rotte dan maar op.

Maar toen viel hij met zijn bende door het mandje
zijn leugens on the side raakten overal bekend
en toen kreeg hij van de rechter toch een standje
Van der Hoeven was een boefje van een vent

Maar we zijn een jaartje verder en de winkel is nog open
en ze hebben alles, alles wat ons hart begeert
en dus blijven we gewoon van alles kopen
en ook ik heb nog mijn lesje niet geleerd.

(herhaal refrein:)
Hij is mijn grote broer en hij ziet alles, alles
Het beste met mij voor en hij heeft alles, alles
Alle dagelijkse dingen die nu eenmaal nodig zijn
Hij is mijn Big Brother en zijn naam is Albert Heijn
Hij is mijn Big Brother
en zijn naam is Albert Heijn


Deze tekst is bedoeld als liedje voor een cabaret met goed gearticuleerde zang à la Don Quishocking. Het is waarschijnlijk niet scherp genoeg voor Youp van ’t Hek, maar misschien moet ik het hem eens vragen. De muziek zit in mijn hoofd, kan desgewenst ten gehore worden gebracht in een demo, maar zelf bedenken mag natuurlijk ook.

© Rolf Blijleven 2007

6 opmerkingen:

  1. Uuh, your point being.....?
    Zusje 2

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de reactie, zusje 2.

    My point being, in grote lijnen:

    Er wordt gescholden op de overheid als die electronische dossiers aanlegt, kijk bijvoorbeeld op het blog van Karin Spaink. Maar een grotere en veel geniepiger bedreiging waar ik nooit iemand over hoor, is die van de bonuskaart en andere corporate spionage. Als je regelmatig je bonuskaart laat scannen door de caissière, dan weet Ahold wat je zoal koopt. Hij is gekoppeld aan je postcode, dus waar je woont is ook bekend. Wat je betaalt voor je huis is per wijk voor geheel Nederland heel gemakkelijk in kaart te brengen (zie bijvoorbeeld Funda), en daarmee is redelijk nauwkeurig bekend wat voor inkomen je hebt. Vervolgens wordt je gericht bestookt door telemarketeers en wat dies meer zij. Ik vind dat een inbreuk om mijn privacy die veel verder gaat dan wat de overheid probeert te doen, en dus ook veel enger.

    En verder vind ik dat veel topmanagers witteboordencriminelen zijn. En ook dat verdient aandacht.

    Je kunt je natuurlijk afvragen of een cabaretliedje het juiste middel is, maar men moet érgens beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is allemaal genoegzaam bekend, dacht ik zo. Wie een bonuskaart aanschaft, weet dat zijn gegevens kunnen worden gebruikt voor marketingdoeleinden. AH heeft daar bij mijn weten ook nooit een geheim van gemaakt. Gelukkig verplicht niemand je om bij AH je boodschappen te doen en als je zoveel ernstige bezwaren hebt tegen de 'bonusspionage',dan zoek je toch gewoon een andere super in de buurt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een cabaretliedje, niet meer en niet minder. En niet eens zo actueel.

    Maar waarom valt men wél over persoonsregistratie door camera's of overheid, maar niet over een bonuskaart?

    In Denemarken is cold calling door telemarketeers niet toegestaan. Wat staat ons te wachten als AH wordt overgenomen?

    De boodschap, grosso modo, is dat Orwell gelijk heeft gekregen, en dat je kritisch moet blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er bestaat een site waar je je kunt laten registreren als je verschoond wenst te blijven van telemarketing. Niet alle bedrijven trekken zich daar iets van aan en daarom is er nu een wet in de maak die bedrijven verplicht om zich aan dit 'nee dank u'-register te houden. Ben verder van harte met je eens dat je ten allen tijde kritisch moet blijven. Overigens is het internet ook een bron van informatie voor vele vage instanties. Dat vind ik eigenlijk stukken enger en ongrijpbaarder dan de bonuskaart.Zusje 2

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Jammer dat 't nu niet meer zo actueel is wat die affaire van de leugens on the side betreft.

    BeantwoordenVerwijderen