vrijdag 4 april 2008

Goed Boek: The Ghost Map

Bestsellers wekken mijn argwaan. Dat 50 million Elvis Fans can’t be wrong heb ik nooit voor zoete koek willen slikken; Eat shit! 50 zillion flies can’t be wrong droeg ik ooit op mijn revers, toen dat mode was. Maar The Ghost Map van Stephen Berlin Johnson is een bestseller en dat is terecht.

Een literair genie is Johnson niet. Wondermooie zinnen, hartroerende passages of zelfs maar humor zult u niet vinden. Het is wel met ruime afstand de beste non-fictie die ik in jaren gelezen heb.

De cholera-epidemieën in Londen rond 1850 vormen de hoofdmoot. Van de breedste verbanden tot in de kleinste details heeft Johnson dat onderwerp uitgezocht: er moet niet alleen een ontzagwekkende hoeveelheid literatuur- en archiefonderzoek in dit boek zijn gestoken, het verhaal voert ook langs de meest uiteenlopende takken van hedendaagse wetenschap. Johnson’s nieuwsgierigheid naar het naadje van de kous is aanstekelijk en hij is wars van hokjesdenken - een verademing. Geschiedenis, geneeskunde, biologie, natuurkunde, civiele techniek, sociologie, geografie en nog zo wat vakgebieden komen allemaal langs, en het knappe is dat het allemaal in samenhang blijft zonder dat het rommelig of gefragmenteerd wordt, integendeel, het is een zeer coherent geheel.

Tijdgeestboeken, heten ze zo? Vooruit, voor de intellectuelen onder u: Zeitgeistliteratuur. Zoals Zen & the art of Motorcycle Maintenance van Robert Pirsig en Gödel, Escher, Bach van Douglas Hofstadter. The Ghost Map past in dat gezelschap.

Internet maakt dwarsverbanden zichtbaar en dat verschaft nieuw overzicht. Zonder internet was dit boek er nooit gekomen.

De site over het boek is aardig, maar niet representatief. U kunt beter gewoon dat boek lezen. Ik ga hier niet verder in op de inhoud, want dat kunt u al zien in zo'n tachtig besprekingen op Amazon.

The Ghost Map, Riverhead Trade, paperback, 320 pagina’s, ISBN-10: 1594482691.

1 opmerking:

  1. goeie tip, het lijkt me een interessant boek en een leuk cadeautje voor iemand die ik goed ken en met wie ik mijn boekenkasten deel :-). ik ga er achteraan.

    BeantwoordenVerwijderen