maandag 14 juli 2008

Bootsy houdt uitverkoop

Dat was me wat, afgelopen vrijdag op North Sea Jazz. Althans, dat had wat kúnnen zijn. Maar ik voel me hevig in de steek gelaten door iemand die mij een jaar of 12 geleden bijkans een religieus moment van opperste vervoering bezorgde. En da's bepaald niet misselijk bij een atheïst.

Ik heb het hier over de definitie van übercool, funkbasgod Bootsy Collins. Waar hij destijds in Paradiso Amsterdam met zijn New Rubber Band liet zien waarom hij, samen met Larry Graham van Sly & the Family Stone, als enige aanspraak kan maken op een permanente plek op de Funkbasolympus, liet Bootsy het in Rotterdam behoorlijk afweten.

En het zag er zo veelbelovend uit. Bootsy en wat oude makkers zouden een tribute aan James Brown brengen. Fred Wesley, original funky drummer Jabo Starks, Bootsy zelf, broer Phelps: zij allen maakten deel uit van de legendarische funkmachine waarmee James Brown muziekgeschiedenis schreef. (Zie hier hoe Bootsy op 20-jarige leeftijd aan het werk was.) Deze mannen stonden 37 jaar later weer op het podium, aangevuld met wat jong grut.

Maar voor het zover was moest het publiek dansmariekes, een say-yo-and-clap-your-hands roepende crapper, een redelijk bandje met de bassist van Public Enemy, en Vicki Anderson, de vrouw van Browns sidekick Bobby Byrd verdragen. "Do you love Vicki Anderson?", vroeg La Anderson zelf. Oef.

Toen tenslotte Bootsy ten tonele verscheen was het leed al geschied. Daar kon ook de zoon van James Brown, die z'n vader heel goed nadeed, weinig meer aan veranderen. Ik koop een kaartje voor Bootsy, niet voor een soundmixshow, verstehst du?

Had ik beter moeten weten? Je zou zeggen van wel. Die kerst-CD van vorig jaar bevatte al voldoende uitverkoopaanwijzingen. Me dunkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten